De Honda VF 750F

on Thursday 02 December 2010 - 20:40:50 | by Speedmaster
De Honda VF750F was de eerste echte sportmotor welke ontwikkeld is met race-DNA. Na 1983 moest je gewoon een VF750F (Interceptor) hebben, of je liep zwaar achter. In 1983 waren er eigenlijk twee soorten sportbike bezitters; zij die een Honda VF750F bezaten, en zij die er eentje wilden bezitten. De in 1983 geïntroduceerde Honda was dan ook uitgerust met de nieuwste Honda Grand Prix technologiëen zoals de -op het circuit geïnspireerde- stroomlijn, 16-inch voorwiel, een perimeter frame van rechthoekge buis, mono-schokdemper achter en anti-duik voorvering. Met deze features was de VF750F beter toegerust als echte sport motorfiets dan elke andere motor uit het begin van de jaren '80.



[ Lees verder … ]

De Honda VF750F is gebouwd van 1983 tot en met 1986

on Wednesday 03 December 2008 - 12:00:00 | by Speedmaster
In 1983 werd de Honda VF 750 F geïntroduceert en was drie jaar leverbaar, als model nummer RC15 - VF 750 FD en dit model werd laat in 1984 opgevolgd door de 'verbeterde' VF 750 FE.



Het verschil tussen de FD en FE modellen zat in twee belangrijke items:
1) Een verbeterde smering van de achterste uitlaat nokkenas. Het bleek dat deze nokkenas nogal last had van pitting en slijtage, waardoor het motorblok al snel een slechte naam kreeg. De oplossing was een externe olieleiding welke vanaf het carter direct naar de nokkenas liep, welke als 'after market' olieleiding veelal werd gemonteerd.
2 ) De nieuwe gietaluminium wielen welke de (mooie) gouden 'Comstar' samengestelde en geklonken wielen vervingen. De Comstar wielen bleken 'slap' te zijn en te flexibel voor een echt strakke wegligging.

[ Lees verder … ]

De Honda VF 750 F heeft race-DNA

on Sunday 10 February 2008 - 12:00:00 | by Speedmaster
De eind 1982 geïntroduceerde VF 750 F was afgeleid van de Honda-racers, zoals de winnaar van de Bol d'Or van 1983, de VF 750 R. Het 16 inch-voorwiel, het dubbele aluminium wiegframe met vierkante buizen rondom het motorblok, de stuurstroomlijn op het frame en stroomlijn voor en onder het motorblok volgens de toenmalige nieuwste aerodynamische bevindingen accentueren het sportieve aspect.



De in 1981 uitgebrachte VF 750 S en C zijn gevolgd door vijf andere V-viercilinders: eind 1982 de sportversies VF 750 F en VF 400 F, de voor de Amerikaanse markt bestemde VF 1100 C en de VF 500 F II en de fabuleuze VF 1000 R als replica van de Honda endurance-racer. In 1983 werd de VF 1000 F uitgebracht, een ietwat geciviliseerde versie van de zeer prijzige VF 1000 R.
Door het invoeren van de VF 750 F-modellen werden de S-modellen uit productie genomen; enkel de VF 750 C, de Custom-versie van de VF 750 S met hetzelfde motorblok, bleef langer in productie.

[ Lees verder … ]

Lezerstest van de lezers van MOTO 73 van de HONDA VF 750 F

on Thursday 21 December 2006 - 15:43:15 | by Speedmaster



De Honda VF750F is in dit artikel van Toon Kannekens het onderwerp van een Lezerstest voor het blad MOTO 73 (Dit is een transcriptie van het originele artikel uit 1983).

[ Lees verder … ]

Een roadtest uit 1983

on Tuesday 19 December 2006 - 13:12:49 | by Speedmaster


De Honda VF 750 F werd in 1983 door het weekblad MOTOR uitgebreid getest. Dit is een transcriptie van die originele Roadtest uit 1983!

[ Lees verder … ]

Enkele foto's van de Honda VF750F ......

on Friday 08 December 2006 - 16:55:16 | by Speedmaster

De voorzijde van de originele folder uit 1983.

[ Lees verder … ]