De Honda VF 750 F

on Sunday 10 February 2008 - 12:00:00 | by Speedmaster
De eind 1982 geïntroduceerde VF 750 F was afgeleid van de Honda-racers, zoals de winnaar van de Bol d'Or van 1983, de VF 750 R. Het 16 inch-voorwiel, het dubbele aluminium wiegframe met vierkante buizen rondom het motorblok, de stuurstroomlijn op het frame en stroomlijn voor en onder het motorblok volgens de toenmalige nieuwste aerodynamische bevindingen accentueren het sportieve aspect.

De in 1981 uitgebrachte VF 750 S en C zijn gevolgd door vijf andere V-viercilinders: eind 1982 de sportversies VF 750 F en VF 400 F, de voor de Amerikaanse markt bestemde VF 1100 C en de VF 500 F II en de fabuleuze VF 1000 R als replica van de Honda endurance-racer. In 1983 werd de VF 1000 F uitgebracht, een ietwat geciviliseerde versie van de zeer prijzige VF 1000 R.
Door het invoeren van de VF 750 F-modellen werden de S-modellen uit produktie genomen; enkel de VF 750 C, de Custom-versie van de VF 750 S met hetzelfde motorblok, bleef langer in produktie.
Het motorblok is weliswaar afgeleid van het blok van de VF 750 S, maar wijkt hiervan sterk af. De V van de cilinders helt meer achterover en de hoek tussen de cilinders is vergroot van 20° tot 35°. Dit betekent in de praktijk een totaal nieuw motorcarter. Bovendien draait de krukas vergeleken met de VF 750 S in tegenovergestelde richting aangezien de cardanoverbrenging vervangen is door een kettingaandrijving naar het achterwiel.
De vloeistofkoeling van het motorblok werd verbeterd door twee radiateurs te gebruiken, waarvan er een twee ventilators kreeg. Het afschilferen van de nokkenassen, dat bij sommige 1983modellen van de VF 750 S voorkwam, werd opgelost door nieuwe nokkenassen te ontwikkelen. De gegoten aluminium wielen van de VF 750 S werden vervangen door goudkleurige geklonken Comstar-wielen.
In tegenstelling tot het futuristische instrumentenpaneel van de oudere V-viercilinders, heeft de VF 750 F weer de klassieke ronde instrumenten gekregen met aan weerskanten van de snelheidsmeter en toerenteller de temperatuurmeter van de koelvloeistof en benzinepeilmeter.
Vanaf februari 1985 wordt de VF 750 F geleverd met een integrale framestroomlijn en een zadel, dat via een demontabel tussenstuk snel voor duogebruik geschikt gemaakt kan worden.
De relatief discreet in 1983 uitgebrachte VF 1000 F werd pas in mei 1984 uitvoerig gepresenteerd. Deze Honda is in het algemeen een ontwikkeling van de VF 750 F; uiterlijk vallen vooral de andere tank en zwarte Comstar-wielen op. Daarentegen hebben frame en motor ondanks de ogenschijnlijke overeenkomsten in de praktijk vrijwel niets gemeen met dezelfde onderdelen van de VF 750 F.

Bron: ISBN 90 6127 183 5 NUGI 431 - Honda VF750/1000
Terug naar de categorie pagina   Terug naar de nieuws pagina