De Honda VF750F is gebouwd van 1983 tot en met 1986

on woensdag 03 december 2008 - 12:00:00 | by Speedmaster
In 1983 werd de Honda VF 750 F geïntroduceert en was drie jaar leverbaar, als model nummer RC15 - VF 750 FD en dit model werd laat in 1984 opgevolgd door de 'verbeterde' VF 750 FE.

Blauwklein

Het verschil tussen de FD en FE modellen zat in twee belangrijke items:
1) Een verbeterde smering van de achterste uitlaat nokkenas. Het bleek dat deze nokkenas nogal last had van pitting en slijtage, waardoor het motorblok al snel een slechte naam kreeg. De oplossing was een externe olieleiding welke vanaf het carter direct naar de nokkenas liep, welke als 'after market' olieleiding veelal werd gemonteerd.
2 ) De nieuwe gietaluminium wielen welke de (mooie) gouden 'Comstar' samengestelde en geklonken wielen vervingen. De Comstar wielen bleken 'slap' te zijn en te flexibel voor een echt strakke wegligging.Honda reageerde op de problemen met de introductie van de VF 750 FE eind 1984, waarbij de smering van de nokkenas was aangepast en verbeterd. Deze versie werd wereldwijd veel verkocht en gebruikt in vele wedstrijden. Het model bleef gedurende 1985 en 1986 ongewijzigd op de markt. Ook was deze versie dus voorzien van een 16-inch gietwiel uit één stuk voor en een 18-inch exemplaar achter. Het model VF 750 F(E) bleef ongewijzigd in productie tot 1986.
Deze tussen liggende jaren, 1985 & 1986, gebruikte Honda om het hele concept van de V-4 motor te herzien, en aan het einde van 1986 werd de opvolger van de VF 750 F voorgesteld; de VFR 750 F. De grootste motorische wijziging betrof de verandering in de aandrijving van de nokkenassen; deze werden bij dit nieuwe model aangedreven door een tandwieltrein, en niet langer door twee kettingen. Met dit nieuwe motorblok behoorde problemen met de smering van de nokkenassen tot het verleden, en Honda bevestigde de betrouwbaarheid van hun producten opnieuw.

Terug naar de Honda VF 750 F, deze motor werd dus gebouwd tussen 1983 en 1986 in twee verschillende modeltypes, de VF 750 FD en de VF 750 FE. Deze twee uitvoeringen waren in drie verschillende kleurschema's leverbaar; een zwart/rood/witte, een rood/wit/blauwe en blauw/wit/ rode uitvoering. De laatste twee kleurschema's waren bedoeld voor de exportmarkten Europa en de USA, en de zwart/rood/witte uitvoering is voorbehouden gebleven aan de vroege RC15 modellen voor de binnenlandse -Japanse- markt.

Blauw
1983 - De blauw/wit/rode uitvoering

Rood
1983 - De rood/wit/blauwe uitvoering

Zwart
1983 - De zwart/Rood/witte uitvoering

Rijden
Een 1983 - RC15 Honda VF 750 F op z'n best...