De Honda VF 750F

on donderdag 02 december 2010 - 20:40:50 | by Speedmaster
De Honda VF750F was de eerste echte sportmotor welke ontwikkeld is met race-DNA. Na 1983 moest je gewoon een VF750F (Interceptor) hebben, of je liep zwaar achter. In 1983 waren er eigenlijk twee soorten sportbike bezitters; zij die een Honda VF750F bezaten, en zij die er eentje wilden bezitten. De in 1983 geïntroduceerde Honda was dan ook uitgerust met de nieuwste Honda Grand Prix technologiëen zoals de -op het circuit geïnspireerde- stroomlijn, 16-inch voorwiel, een perimeter frame van rechthoekge buis, mono-schokdemper achter en anti-duik voorvering. Met deze features was de VF750F beter toegerust als echte sport motorfiets dan elke andere motor uit het begin van de jaren '80.

5 251983 - VF750F

Het vermogen was top! De Honda VF750F was als eerste productie sportmotor uitgerust met een vloeistofgekoelde motor, een 90-graden V-4 met een geweldig vermogen van zo'n 86 PK. Hierdoor was deze Honda sneller op de kwart mile en had een hogere topsnelheid dan de concurrenten uit die tijd. Qua topsnelheid verpletterde de VF750F zijn directe concurrenten vooral dankzij de vermogens opbouw van het potente 748cc V4 motorblok. De VF750F had het meeste vermogen en dat werd hoog in de toeren, vlak voor het rode gebied, geleverd, waardoor de motor als eerste een 'moderne' powerband had.
De Honda VF750F werd uitgerust met drie schijfremmen; twee in het voorwiel en één in het achterwiel, deze remmen stonden lange tijd bekend als beste schijfremmen op een productiemotorfiets.

Maar natuurlijk was de zwaarste test het racen met de VF750F. In de USA werden nieuwe regels bij de AMA ingevoerd, waarbij werd vastgelegd dat Superbikes moesten zijn afgeleid van 'street-going' 750cc motoren. Honda's radicale VF750F Interceptor arriveerde met het innerlijk van een echte kampioen; de motor werd zo'n 40kg lichter gemaakt en won meer dan 40PK aan vermogen in racetrim, waardoor de nieuwe V4 bijna onverslaanbaar werd op de tracks. In 1983, in het eerste jaar als AMA Superbike, won de VF750F acht van de veertien nationale wedstrijden, en was het startpunt van een jarenlange dominantie van de Honda V-4's op de diverse circuits.
Met de originele VF750F werd bewezen dat het nieuwe en radicale ontwerp van Honda succes in de racerij en succes in de verkoop van straatmotoren kon brengen. Snel, wendbaar, comfortabel, goed gebalanceerd; de VF750F was het begin van een ontwerp filosofie die fantastische straatmotoren zou voortbrengen welke hoge prestaties koppelen aan gecultiveerdheid.

Zelfs als je niet oud genoeg bent om tot de gelukkigen te horen die ooit een VF750F hebben gereden, dan is het zelfs nu nog mogelijk om het gevoel van een Honda VF750F te ervaren; die magie leeft namelijk nog steeds door in de moderne Honda sportbikes, zij het "it's better than ever...."

42 Resized

Specificaties Honda VF750F(D):

Motorblok:
Watergekoelde viertakt 90-graden tandem V-vier
Vier kleppen per cilinder, totaal 16 kleppen, twee maal dubbele bovenliggende nokkenassen, nokkenassen aangedreven door twee kettingen.
Boring x slag : 70.0 mm x 48.6 mm
Slagvolume: 748.1 cc
Compressie: 10.5:1
Maximale toerental: 10500 rpm
Carburatie: vier maal 30 mm Keihin constant-vacuum carburateurs
Luchtfilter: verwisselbaar papier element
Smering : wet sump (oliebad)
Start systeem: Startmotor (geen kickstart)
Ontsteking: electronisch / transistor zonder onderbreker

Banden:
Voor: 110/90-16 54H
Achter: 120/90-18 61H
Droog gewicht: 237.1 kg

Prestaties:
Beste 1/4 mile acceleratie: 11.890 sec, 114.64 mph / 184 km/h
Topsnelheid (gemeten): 140 mph / 225 km/h